Kanały grupy „Ukraina” Rinata Achmetowa zakończyły nadawanie

rafs

W piątek, 22 lipca o godzinie 10:00 w Kijowie (9:00 w Warszawie) zakończono nadawanie kanałów ukraińskiej grupy „Ukraina”. Wśród nich znajduje się kanał Ukraina 24, dostępny u polskich operatorów.

Zakończenie emisji ma związek z wyjściem z biznesu medialnego ukraińskiego przedsiębiorcy Rinata Achmetowa. Jest on posiadaczem Media Group Ukraine. Decyzję ogłosił w poniedziałek, 11 lipca w godzinach wieczornych. W swoim oświadczeniu zwraca on uwagę na ustawę, która nakazuje sprzedaż aktywów medialnych w terminie 6 miesięcy od wejścia w życie. Jego zdaniem wykonanie tego ruchu w tak krótkim terminie jest niemożliwe. Zaznacza, że nie jest oligarchą. Według założeń ustawy, jednym z kryteriów uznania kogoś za oligarchę jest to, że ma on znaczący wpływ na media. Achmetow w oświadczeniu dziękował wszystkim widzom za zaufanie.

W czwartek, 21 lipca koncesje na nadawanie utraciły kanały „Ukraina”, „Ukraina 24”, „ Donbas”, „Football 1/2/3”, „NLO” i „Indigo”. Również swoją emisję zaprzestał m.in. kanał klubowy Szachtara Donieck. Na wniosek Achmetowa cofnął ją ukraiński regulator. Zgodnie z prawem, kanały kończą emisję dzień po podjęciu decyzji o cofnięciu koncesji na nadawanie. W ostatnim tygodniu wszystkie kanały nadawały logo głównego kanału „Ukraina”.

Emisję zakończono o godzinie 10:05 czasu kijowskiego (9:05 w Warszawie). O godzinie 10:00 zerwano sygnał retransmisji maratonu „Jedynych Informacji”, przez co przez kilka minut ekran był zielony. Potem pozostały już tylko elementy identyfikacyjne stacji. O 10:05 wyłączono grafiki.

Co z dostępem do Ukraina 24 u polskich operatorów?

Kanał Ukraina 24 w ramach Polsat Box został zastąpiony sygnałem kanału Ukraine 1, który nadaje filmy i seriale. Tak samo zrobiono w ramach usług streamingowych Grupy Polsat Plus (Polsat Go i Polsat Box Go), a także w usługach WP Pilot czy CDA. W ramach Playera zamiast Ukraina 24 jest nadawany obraz kontrolny, a w Canal+Online jest czarny ekran. Portal VOD.pl usunął kanał z oferty.

Koniec udziału Ukraina 24 w projektach „FreeДОМ” i „Jedyne Informacje”

Ukraina 24 od początku wojny rosji z Ukrainą brała udział w maratonach informacyjnych „Jedynych Informacji” i „FreeДОМ” nadawanego w języku rosyjskim. Dziennikarze stacji w tym drugim realizowali swój program w godzinach wieczornych. W czwartek, 21 lipca, kiedy realizowali ostatni program, wspólnie wystąpili na wizji w ostatnich minutach, dziękując widzom za oglądanie. Wcześniej nadano około 13-minutowy reportaż o historii Media Group Ukraine. Program zakończono o godzinie 23:00 czasu polskiego. Projekt FreeДОМ jest kontynuowany, jednak już bez udziału dziennikarzy Ukraina 24. Jedna z dziennikarek, Kateryna Fedotenko opublikowała post na Instagramie, w którym podziękowała widzom.